Schimb ulei, filtre şi antigel

Ești aici: Home → Schimb ulei, filtre şi antigel

Uleiurile de motor
Uleiul de motor are proprietatea de a lubrifia, răci şi curaţa motorul vehiculului pe care îl conduceţi. Astfel este important să schimbaţi uleiul şi filtrul de ulei în termenele recomandate de producători deoarece uleiul de motor învechit şi filtrele de ulei înfundate şi murdare pot deteriora motorul provocând totodată şi mărirea semnificativă a consumului de carburant. De asemenea la cel puţin 500 de kilometri parcurşi trebuie să verificaţi nivelul uleiului.

De ce trebuie să schimbati periodic uleiul ?
Gazele de evacuare, temperatura, carburantul şi reziduurile de cărbune provenite din arderea combustibilului afectează calitatea lubrifiantului, în special funcţia acestuia de prevenire a uzurii.

Chiar dacă nu circulaţi cu maşina uleiul tot trebuie schimbat, de regulă dupa un an, din cauza impurităţilor acumulate în motor.

Pentru o funcţionare corespunzătoare a motorului maşinii dumneavoastră trebuie să stiţi că un lubrifiant trebuie:
– să permită pornirea rapidă a vehiculului
– să lubrifieze componentele motorului şi să diminueze cat mai mult procesul de uzură
– să reducă frecare, asigure presiune pentru combustie şi să nu spumeze
– sa ofere protecţie împotriva coroziunii
– să asigure economia de combustibil
– să cureţe elementele care alcătuiesc motorul şi să asigure răcirea acestora

Clasificarea uleiurilor în funcţie de vâscozitate (norma SAE)
În majoritatea ţărilor dezvoltate din lume, clasificarea uleiurilor de motor în funcţie de vâscozitate, folosită uzual, este cea stabilită de SAE (Societatea americană a inginerilor de automobile) în standardul SAE J300 DEC 99, care a intrat în vigoare în luna august 2001.

Aceasta clasificare cuprinde 11 clase: 6 clase de iarnă – 0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w (w – winter, iarna) şi 5 clase de vară – 20, 30, 40, 50, 60.
Pentru uleiurile multigrad se foloseşte notarea dublă cu cratimă, prima notare arată clasa de iarnă (cu indicele w), iar a doua notare arată clasa de vară, de ex. SAE 5w-40, SAE 10w-30 etc.

Uleiurile de vară sunt caracterizate de 2 valori maxime de vâscozitate la temperaturi scăzute (dinamică) şi valoarea minimă a vâscozităţii cinematice la 100°C. Uleiurile de vară sunt caracterizate de limitele vâscozităţii cinematice la 100°C şi devaloarea minimă a vâscozităţii dinamice la temperatură ridicată ( 150°C) şi gradientul vitezei de circulaţie 106 c-1.

De exemplu un ulei 1OW/40 va asigura o pornire la rece similară cu un ulei din clasa 1OW şi se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40.

-cu cât este mai mică cifra din fata literei „W” (SAE), cu atât este mai mică vascozitatea uleiului la temperatură scazută, ceea ce înseamnă că pornirea la rece a motorului este mai uşoară.
-cu cât este mai mare cifra care se află după cratimă (SAE), cu atât este mai mare vâscozitatea uleiului la temperatură ridicată şi mai sigură ungerea motorului la temperaturi ridicate ale mediului (vara, caniculă etc).

Aceste uleiuri intră în clasa lubrifianţilor multigrad, care satisfac cerinţele mai multor clase de vâscozitate.
Pentru a alege lubrifiantul potrivit trebuie:
– să luaţi în considerare tipul motorului cu care este echipat vehiculul dvs. (benzină, diesel)
– condiţiile de traffic în care conduceti vehiculul : mediu urban, drumuri principale, autostrăzi, drumuri montane, etc.
– stilul de condus: normal sau intensiv

Antigelul
Cu toate că tehnologia evoluează extreme de rapid, motoarele vehiculelor încă nu sunt foarte eficiente energetic, transformarea carburantului în energie mecanică fiind redusă, cea mai mare parte a carburantului ( aprox. 70% ) fiind transformată în caldură, care este disipată de sistemul de răcire al autovehicului pentru a menţine motorul la o temperatură optimă, împiedicând supraîncălzirea motorului. Acesta functionează cel mai bine la o temperatură constantă de aprox. 90 °C. Dacă motorul este rece, componentele se uzează mai repede, motorul este mai puţin eficient şi emite mai multe noxe. Deci, o altă sarcină a sistemului de răcire este de a permite motorului să ajungă la temperatura de lucru optimă cât mai repede şi să menţina motorul la acea temperatură pe durata funcţionării.

Sistemul de răcire bazat pe lichid de răcire sau antigel foloseşte fluidul pentru a efectua transferul de căldură. Pe masură ce lichidul trece prin motor, acesta absoarbe căldura, răcind motorul. După ce fluidul părăseşte motorul, trece prin radiator şi transferă astfel căldura reţinută către aerul care circulă prin radiator.

Antigelul de tip G11 are o culoare albastră sau verde şi are în compoziţie ethanol glycol, care este un element coroziv şi se evaporă repede.

Antigelul de tip G12 nu contine silicati şi nivelul de fosfaţi din compoziţie este foarte scazut. Acesta este rosu sau roz.

Durata medie de viaţă a antigelului este de doi, trei ani sau 200.000 de kilometri. Acesta trebuie schimbat apoi însă nu înainte de a folosi soluţii de curăţare a radiatorul, soluţii de tip Radiator Flush. Aceste soluţii curaţă întregul circuit şi ajută la o mai bună funcţionare a vehiculului dvs.

Iată de ce este foarte important să folosiţi lubrifianţi performanţi, comercializaţi în centre dedicate serviciilor auto şi nu in magazine de tip cash and carry sau hypermaketuri.

Veţi avea certitudinea că aţi făcut cele mai bune achiziţii pentru autovehiculul dvs. contând pe consultanţa unui personal specializat.